News/Upcoming

Det som inte går att laga

Grupputställning på Cornelia Sojdelius Gallery, Stockholm

Kajsa Breitholtz, Ossian Eckerman, Cecilia Hultman, Anna Lidberg, Anna Odell

Efter höstens renovering öppnar Cornelia Sojdelius Gallery den 2/2 vårsäsongen med grupputställningen
Det som inte går att laga. Sex konstnärer har svarat på temat utifrån sina praktiker. Cecilia Hultman, Anna Lidberg och Kajsa Breitholtz ställer sedan tidigare ut på galleriet och vi är glada att kunna presentera dem tillsammans med verk av Anna Odell och Ossian Eckerman.

Konstnärerna har tolkat Det som inte går att laga konceptuellt och/eller materiellt. I centrum för påståendet ligger en gnagande och tilltagande oro över att allt faktiskt inte kommer att ordna sig. Det som inte går att laga antyder en sorts otillräcklighet. Det kan gälla de stora frågorna, men om tidigare generationer här har blickat bakåt och undrat ”Hur k

unde det hända?” blickar vi nu in i en framtid utan tydlig riktning eller hopp. För en del av de utställda konstnärerna handlar detta om information. Samtidigt som vi i allt snabbare takt får reda på mer och mer har vi svårare att veta vad som faktiskt stämmer. För andra handlar Det som inte går att laga om tillit. Frågan om vem man kan lita på präglar inte bara de politiska frågorna, utan hela existensen. Tilliten till medmänniskorna. Tilliten till den du är i relation med. Tilliten till dina minnen. Tilliten till dig själv. Med en närmast besatt medvetenhet återvänder konstnärerna till bevisen; minnen, bilder och dokument särskådas och upprepas men ändå utan riktigt hopp om en försonande helhet.

Det är inte självklart att Det som inte går att laga måste läsas negativt. Idén om helheten, oavsett om det gäller nationen, jaget eller kärnfamiljen har sedan länge satts i gungning. För några konstnärer är just upplösningen, det sönderbrytande själva meningen. Där lagren av olika berättelser och anspråk visar sig i fragment, framstår det som inte går att laga som den sanna bilden. Och visionen om helande som auktoritär maktutövning.

Det som inte går att laga är en oroande utställning. Dels för att det irreparabla omöjliggör vår strävan efter harmoni. Dels för att vissa saker mår bäst av att inte sättas ihop igen.

Välkomna på vernissage lördagen den 2:e februari, klockan 16:00 – 19:00, då även duon Moonlet (Cornelia Sojdelius/Eric Gadd) spelar.

Utställningen pågår till den 1:a mars 2019.
Öppettider: onsdag – fredag 12:00 – 18:00, lördag – söndag 12:00 – 16:00.

Bildinfo: Anna Odell, collage, blandteknik, detalj.

Sci-fi is for real

41891544_2732126826812818_1522634123397562368_oI’m participating in Niklas Wallenborg’s fanzine Sci-fi is for real 13 – HYPERSLEEP. Release and group exhibition at Crum Heaven, Högbergsg. 38, Stockholm 21/9. Exhibition open most Saturdays 12:00-16:00 until 13/10.

In the fanzine: Lina Persson – Robert Stasinski -Timo Menke – Kira Carpelan – Debora Elgeholm – Daniel Svahn – Svante Larsson – Andreas Mangione – Marcus Ivarsson – Thomas Watkiss – Ragnar Persson – Helene Karlsson – Sara Falkstad – Björn Kjelltoft – Åsa Johansson – Vilda Kvist – Jakob Ojanen – Richard Krantz – Kristina Abelli Elander – Johanna Dahlberg – Patrick Kretschek – Anna Ridderstad – Jacquelyn Davis – Roger von Reybekiel – Åsa Elieson – Anna Lidberg – Erica Jacobson – Cecilia Germain – Niklas Wallenborg.

 

IMG_4703

Monument in Miniature

June 14 – June 30, 2018

OPENING: Thursday June 14 at 7:00pm
VIEWING HOURS: Saturday 2:00 – 5:00pm
Wednesday + Thursday 5:00 – 8:00pm

Featuring work by Pedro Kuperman, Fanny Allié, Jason Lujan, Scott Seaboldt, Henrik Franklin, Anna Lidberg, Beatrice Wolert, Julie Hair, Chad Oliver, Hidenori Ishii, Deanna Lee, Linda Griggs, Deborah Engel, Siri, Maria Hupfield, James Prez, Davi Leventhal, Anna Pillow and Julia Equi.

Monument in Miniature asks if it is possible to create something
monumental without consuming a monumental amount of energy and resources, and examines how we perceive the world and the realities around us.

ABC No Rio in Exile
519 Evergreen Avenue (bet. Cornelia + Putnam)
Brooklyn, NY 11221

Monument in Miniature is supported in part by the New York City Department of Cultural Affairs and the New York State Council on the Arts.

theciopier-mini

 

Biologiska museet

IMG_0980Biologiska museet öppnar tillfälligt för en dag av konst, musik, poesi och föreläsningar, arrangerat av Biologiska museets vänner.

Jag medverkar med verk från installationsserien Utsikter mot undergången.

6 maj 2018 kl 12.00 – 20.00

Biologiska museet, Stockholm

Hazeliusporten 2, 115 93 Stockholm, Sweden

Medverkande konstnärer och föreläsare:

Boel Recén, zoolog och museipedagog.
Åse Ahlstrand, museipedagog och representant för
Naturskyddsföreningens Natursnokarna.
Lars-Erik Larsson, f.d museichef för Biologiska museet.
Cecilia Klingspor, musiker och kompositör.
Love Kjellsson, musiker och kompositör.
Carl Johan Erikson, konstnär och fotograf.
Karin Willén, konstnär och arbetar med verk och verksamheter inom
stadsutveckling och politik.
Jesper Olsson, litteratur- och mediehistoriker.
Stefan Jarl, dokumentärfilmare, filmregissör, författare och debattör.
Marja-Leena Sillanpää, konstnär, poet och musiker.
Lars Siltberg, konstnär och fotograf.
Anastasia Ax, konstnär.
Anna Lidberg, konstnär.
Jon Ekström, musiker.

Välkomna!

Biologiska museets vänner
www.biologiskamuseetsvanner.se
info@biologiskamuseetsvanner.se
https://www.facebook.com/biologiskamuseetsvanner/

Foto: Mauro Tosarelli.

Bokrelease Gallery 1:10 2006 – 2016

IMG_0461-2Välkommen till releasefest för konstboken ’Gallery 1:10 2006 – 2016’. Releasen sker kvällen 14:e mars 17:00 – 21:00 på Cornelia Sojdelius Gallery i Stockholm. 18:00 samtalar Anna Lidberg och Brita Lindvall Leitmann, som gjort boken tillsammans.

’Gallery 1:10 2006 – 2016’ visar dokumentation av Anna Lidbergs miniatyrgalleri Gallery 1:10 och dess verksamhet under tio år. Den består av nästan 200 sidor konst av ett stort antal konstnärer, som genom åren bjudits in att ställa ut i miniatyrformat. Några av de tidigare årens verk visas i Gallery 1:10 på plats under kvällen.

’Gallery 1:10 2006 – 2016’ är formgiven av Brita Lindvall Leitmann och kan läsas som en Gallery 1:10-utställning i sig. Britas konstnärliga forskning i kombination med en förkärlek till miniatyr och intresse för Gallery 1:10, har varit utgångspunkten för hens val av typsnitt och form.

Moa-Lina Olbers Croall är författare och musiker och har skrivit förordet till boken. Hen har i sin roll som musiker tidigare medverkat i en av Gallery 1:10s utställningar, har en relation till galleriet samt en ömhet för miniatyrer. I förordet funderar hen kring mötet mellan betraktaren och miniatyren.

Gallery 1:10 är ett pågående konstverk där Anna Lidberg bjuder in andra konstnärer att göra verk i miniatyr, vilka ställs ut i ett dockskåp. Det har funnits sedan 2006, då den första utställningen anordnades utomhus i centrala Umeå. Sedan dess har galleriet besökt många fler platser, det har visat ungefär 20 utställningar och över 60 konstnärer och formgivare har medverkat. Galleriet ger Anna Lidberg en möjlighet att arbeta tillsammans med andra konstnärer, i en process där olika praktiker läggs intill varandra. I samarbete görs en översättning till miniatyrskala och till utställningsrummets speciella förutsättningar. En del verk har en tidigare förlaga i 1:1-skala, andra har producerats som miniatyroriginal för galleriet. Gallery 1:10 förändras för varje utställning det presenterar. Både i samklang med verken som visas i det och med platsen det visas på. Gallery 1:10 försöker på ett medryckande och avväpnande vis nå en publik som sällan kommer i kontakt med samtida konst. Betraktaren bjuds in att komma nära – titta in, skärpa blicken. Mötet med konsten uppstår först då, ofta väckt av nyfikenhet, eller av att dockskåpet som objekt är bekant. Det bryter mot det förutbestämda beteendet hos en utställningsbesökare; att röra sig runt i ett rum, se på utplacerade verk och genom ett slags betraktandets koreografi avslöja vad som fångar ens intresse. När betraktaren befinner sig framför Gallery 1:10 vandrar istället dennes blick, jämförbart med en läsares möte med en bok.

’Gallery 1:10 2006 – 2016’ är gjord med stöd av ekonomiskt stöd av Stiftelsen Längmanska Kulturfonden.

Under releasen visas ett Gallery 1:10 med verk från de senaste tio åren av Camilla Edström Ödemark, Cecilia Darle, Rikard Hultman, Brita Lindvall Leitmann, Moa-Lina Olbers Croall, Henrik Franklin, Cecilia Hultman, Elin Magnusson och Tina Nykvist.
Inbrutet bland verken finns dessutom modeller och scenografier från boken, som visar planering och dokumentation från några av de tidigare utställningarna i Gallery 1:10.

 

För att beställa boken (150 sek): mail@annalidberg.com

 

IMG_0509 tina  IMG_0620     IMG_0549 IMG_0544

Utsikter mot undergången – Cornelia Sojdelius Gallery

January 27 – February 23,

Utsikter mot undergången at Cornelia Sojdelius Gallery, Stockholm.

Opening January 27: 16:00 – 19:00, corner of Cardellgatan/Brahegatan. Welcome!

Utsiktermotundergangen-annalidberg

Kulturstipendium

I’ve been awarded a grant from Svenska Kyrkan and I’m very happy about it. (The following, including motivation will be in swedish.)

Jag har fått Svenska Kyrkans kulturstipendium 2017, för att utveckla och arbeta med Utsikter mot undergången. Tack!

Från https://www.svenskakyrkan.se/de-far-svenska-kyrkans-kulturstipendium-2017 :

_MG_7051-2-liggande

2017 års mottagare av Svenska kyrkans kulturstipendium

Motivering:

Utsikter mot undergången,  Anna Lidberg

Anna Lidberg visar i sitt konstnärskap ett genuint intresse för det kollektiva både som arbetsmetod och tematik. Detta socialt utåtriktade förhållningssätt får också utgöra en fond mot personliga undersökningar av känslor och upplevelser. Svenska kyrkans kulturstipendium 2017 tilldelas Anna Lidberg för genomförandet av projektet “Utsikter mot undergången”. Vad händer oss människor när vi ställs inför katastrofer, hur hittar vi vägen mellan tillstånd av skräck och motivation? I en serie av installationer vill Lidberg pröva hur existentiell rädsla kan gestaltas och hur/om vi kan förbereda oss: materiellt – samhälleligt – själsligt.

Anna Lidberg, har en masterexamen från Konstfack. Hon bor och arbetar i Stockholm och Värmland. I sitt konstnärskap rör hon sig mellan olika medier och metoder, ofta i form av rumsliga installationer med inslag av videoprojektioner. Utmärkande är en ambition att undersöka hur konsten kan synliggöra samhälleliga och kulturella strukturer, inte bara i sina faktiska konstnärliga gestaltningar utan också i rollen som projektledare och curator. Lidberg har en uttalad strävan att närma sig en publik bortanför den mer kulturvana och att undersöka förutsättningar för hur konst kan visas. Genomgående märks intresset för hur vi som betraktare får ta del av verken och på vilket sätt även detta har med maktförhållanden att göra. I Gallery 1:10 ställer hon ut andra konstnärers verk i miniatyrformat, dockskåpsstorlek, och betraktaren bjuds in till samtal om konstens och konstnärers villkor.

Scenkonst: Lena Einhorn och Anette Sallmander – Moderland
Bildkonst: Anna Lidberg – Utsikter mot undergången
Film: Victor Lindgren –Till drömmarnas land
Litteratur: Christina Ouzounidis – Hemlöshetens tillhörighet
Musik: Anne Sörman och Mauro Godoy Villalobos – Varifrån kommer du och vart är du på väg?

Intresset i år var rekordstort med 475 ansökningar. Fem projekt får dela på stipendiesumman 500 000 kronor. Stipendierna delas ut under kyrkomötets andra session i november.

 

Mossans Marknad

Skärmavbild 2018-09-05 kl. 15.08.26

Gallery 1:10 medverkar på Mossans Marknad.

www.mossansmarknad.se
Lördag kl. 11-19
30 september 2017
Malmvägen/Lagerhusgränd i Värtahamnen, Stockholm

Mossans marknad är ett nytt äventyr av Mossutställningar där en publik kan tillgodogöra sig konst i direkt möte med konstnären. Ta med dig din plan till arkitekten, köp en konstlott, extrahera ditt DNA och stoppa i fickan, gör blomgodis, ta en dans med koreografen, dröm med stadsplaneraren, dekonstruera med teoretiker, ät sjögräs med kocken, gå på skattjakt, få nya fräknar, lär dig kryptera, väv en vägg, laga din sak.

Mossans marknad laborerar med marknaden som form på en ödemark i Värtahamnen utanför vårt stora studiokomplex. Här återvinns idén om agoran – en mötesplats för handel och underhållning men också för debatt, reparation och för lärande. Här får publiken chans att vara i direkt förhandling med konstnären.

Utsikter mot Undergången – Dalslands Konstmuseum

Utsiktermotundergangen-annalidberg

Dalslands Konstmuseum.

23 september–19 november, Välkommen på vernissage 23 September, mer info här.

Övre utställningshallen: Anna Lidberg – Utsikter mot undergången,
Nedre utställningshallen: Rickard Lindqvist, Galleriet: Henrik Persson

Utsikter mot Undergången

En utställning med ett flertal miniatyrinstallationer av diorama-karaktär.
Ljus, ljud, video och objekt. Ljudspår av Jon Ekström.

Jag gör en ansats att tänka på undergången. På hur tanken på katastrofer, de som syns i rubriker såväl som de personliga kan lamslå eller uppmana till motstånd. Hur vi ska hitta vägen mellan olika tillstånden av skräck och motivation. Hur kan jag tala om orosmoment utan att vara för likgiltig, naiv, alarmistisk eller populistisk? Jag har landat i att försöka känna på själva rädslan i att benämna något som kanske inte kommer hända. Hur den ska kunna hanteras, och gestaltas. Jag försöker, med installationsserien Utsikter mot undergången.

Till de enskilda installationernas namn väljer jag bland rädslor jag själv känt, funderat över eller inte vågat tänka på. Situationer som kan innebära slutet för världen som jag känner den, för mina medmänniskor eller för mig och personer som står mig nära. De innebär för- ändringar som är plågsamma att föreställa sig. Bland installationernas individuella titlar finns Klimatkatastrof, Fascism och Antibiotika- resistens men också Ensamhet och Demens. Beredskapsplaner och förebyggande arbete fascinerar mig. Jag har en vilja att förbereda mig för situationer som kan tänkas uppkomma. Det kan vara förberedelser som är materiella, samhälleliga och kollektiva eller som här, emotionella och själsliga.

I installationerna eftersträvas en stämning, av något stillsamt vackert, harmoniskt och ödesmättat. Olika ljuskällor riktas mot föremål och scenografier, vars skuggor skapar horisonter. Med igenkännbara former från svenska skogar och landskap. Ett bildspråk som ibland rövas bort av nationalistiska viljor, där oron för det hotfulla bakom horisonten riktas mot främlingen. Vyerna i installationerna inspireras av, men skiljer sig från, hur post-apokalyps brukar porträtteras. Det finns inga ruiner från mänskligt liv, inga tecken på en strid. Kanske för att civilisationen inte ligger i ruiner. Eller för att bilden endast är ett utsnitt från skogen bredvid tätorten och därmed inte avslöjar vilket skick civilisationen befinner sig i. Kanske kommer tallens siluett att se ut som den gjorde, kanske har undergången redan inträffat. Installationerna kan också vara gestaltningar av den utsikt en människa blickat ut över under sina oroliga funderingar. De är en helhet som består av blandningar av efteråt och innan, av scenen och kulisserna, av föreställningar och utsikter.

Anna Lidberg

Bästa Biennalen, Lund

21 okt. – 5 nov. 2017
Installationer i stadsrummet,
Anna Lidberg & Elin Magnusson
I samarbete med Lunds Konsthall, Skissernas Museum och Kulturhuset Stenkrossen.

bastabiennalen.se

Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum